lindab.reismee.nl

Welcome to Kenia!

Welcome to Kenia!

Mijn eerste dag in Kenia was er al een om nooit te vergeten! Na een fijne vlucht kwam ik om kwart over 6 lokale tijd aan in Nairobi. Visum halen, bagage van de band, hop de straat over en aan de overkant opnieuw inchecken bij de domestic terminal. Daar 3 uur al puzzelend en lezend doorgebracht totdat mijn vlucht naar Kisumu vertrok. Tot zover ging het nog van een leien dakje. Er werd mij verteld dat ik opgehaald zou worden door Boniface (de man van Achieng). Ik heb hem in de documentaire gezien, dus ik wist een beetje waar ik naar moest uitkijken. Om tien voor 11 zoiets stond ik braaf met mijn bagage buiten. Allerlei mensen met bordjes, taxichauffeurs, safari-gidsen... maar geen Boniface. De ene na de andere Mzungu (blanke) werd opgehaald en het werd leger en leger. De taxichauffeurs kregen weer hoop en vonden dat ik dan maar met hen mee moest. Na hen vriendelijk afgewimpeld te hebben, ben ik maar ergens gaan zitten. Om 12 uur nog steeds geen Boniface... ik besloot toen toch maar om Peter, de coördinator van Doingoood hier in Kenia, te bellen. Hij beloofde mij contact op te nemen met Achieng en mij te smsen. Een kwartiertje later stopte er een wit busje dat eruit zag alsof het ieder moment uit elkaar kon vallen en er stapte iemand uit die verdacht veel leek op die man uit de documentaire en hem gelukkig ook was. De reden dat hij te laat was weet ik nog steeds niet, maar zijn gsm was uitgevallen dus niemand kon hem bereiken.

Meteen toen we het vliegveld uit reden, kwam ik in een andere wereld terecht. Je ziet het wel vaak op tv, maar om er zelf deel van uit te maken is echt vreemd. Overal koeien, schapen, geiten en kamelen langs en op de weg, volgepropte busjes en laadbakken en vooral heel veel mensen die vanalles meesleepten. Kinderen riepen Mzungu! Mzungu! en er werd vrolijk naar me gezwaaid. Ik keek mijn ogen uit! We reden eerst langs de Nakumatt, een grote supermarkt, waar ik kon pinnen en een voorraadje drinken en snoep kon aanleggen. Boniface kocht vlees-samosas die hij mij ook liet proeven, erg lekker! We vervolgden onze weg, die nog een heel avontuur bleek te worden...

Hij vertelde mij dat ze gisteren een begrafenis hadden (die hier gepaard gaan met nachtenlang dansen) en dat hij vannacht niet geslapen had en dat hij ook de dagen ervoor vrijwel 24 uur gewerkt had. Hij was toch wel een beetje moe... Bang dat hij achter het stuur in slaap zou vallen, overwon ik mijn eigen slaap en kletste ik zoveel mogelijk met hem. De wegen zijn op zijn zachtst gezegd slecht hier en de rijstijl van Boniface nog slechter, dus de rit was verre van comfortabel. Maar alle taferelen die aan me voorbij trokken zorgden ervoor dat ik dat allemaal niet zo erg vond. Ik was echt even overdonderd! Onderweg stopten we steeds, omdat hij even iets moest doen of even iemand wilde spreken. De bus begon steeds vreemdere geluiden te maken en toen we een heuvel opreden pruttelde hij en trok hij ons nog een stukje naar boven, maar ik schat zo'n 15 km van Hope Home, begaf hij het... Boniface zei maar no problem, no problem en een heel verhaal wat het zou kunnen zijn dat ik niet snapte en dat hij de fuel ging halen. Hij sommeerde drie jongens die langsliepen om bij mij en het busje te blijven zodat me niets zou gebeuren. Nou, daar zat ik dan. In the middle of nowhere, langs een weg in een busje met drie nieuwsgierige kereltjes die me maar aan bleven staren en alle voorbijgangers die ook staarden. Gelukkig bleek een van de jongens redelijk Engels te kunnen en heb ik een superleuk gesprek met hem gehad. Over het leven in Europa, de gewassen die er groeien en voetballers. Hij bleek een grote fan van Wayne Rooney, maar kende alle voetballers alleen van plaatjes. De andere twee bleken zijn oudere en jongere broer te zijn (hij was zelf 15) en ze hadden er nog 7(!). Toen ik hem vertelde dat ik enig kind ben, was hij enorm verbaasd. Hoe kon dat dan? Toen ik vertelde dat mijn ouders er maar een hebben kunnen krijgen, vertelde hij dat zijn broers en zussen andere moeders hebben: polygamie is hier heel normaal. Kun je je bij ons toch niet voorstellen...

Ondertussen had zich een hele groep kindjes rond mijn auto verzameld die me allemaal aanstaarden alsof ik van een andere planeet kwam. Sommigen hadden de moed bijeengeraapt om naar mijn open raam te lopen en vonden het hilarisch toen ik een foto van hen maakte en ze zichzelf op het schermpje terug zagen. Gelukkig kwam Boniface na een minuut of 20 weer terug op een brommertje met 3 kerels en een enorme jerrycan benzine. De mannen deden van alles in die auto achter mijn rug en ineens deed hij het weer, hallelujah! We vervolgden onze weg nu met een vol busje: alle kerels die hadden geholpen kregen een lift naar het volgende dorpje. Onderweg zijn we daarna nog minstens 5 keer gestopt en tegen kwart over 4 kwamen we eindelijk aan bij Hope Home. Het is hier veel mooier dan ik dacht, prachtig gelegen in de groene heuvels. De andere meiden heb ik meteen ontmoet en ik heb gisteren ook al meteen een paar kindjes geknuffeld:) Een van de meiden heeft me een kleine rondleiding gegeven langs de keuken, wasplaats en de verblijven van de kindjes en baby's. Ongelofelijk hoe ondervoed sommige zijn! Eentje ziet eruit als een klein baby'tje van een paar maanden en dan blijkt t 2 jaar te zijn! Vandaag heb ik nog een dagje vrij om uit te rusten en vanaf woensdag ben ik ingeroosterd om te gaan werken. Ik ben benieuwd! Het huis hier is ruim en op zich prima. Primitief, maar alles is er. We moeten wel gaan kijken hoe we alles met zijn vijven gaan delen: het water en de stroom raken snel op. Maar dat komt vast wel goed.

Vanochtend mijn koffer uitgepakt en de rest van de ochtend doorgebracht in het baby-house en geprobeerd om alle baby'tjes evenveel aandacht te geven, enough Mama Linda for everyone! ;) 's Middags met de kinderen meegegeten, Ungali (een soort Maispap met granen) en 'Greens'(groene bladeren), smaakte op zich best lekker. Daarna nog wat poepluiers verschoond. Nu de rest van de middag een beetje rondhangen hier en dan morgen echt aan de slag! Ik post dit verhaal met het internet-tegoed van Marit, hopelijk beschik ik ook snel over eigen tegoed. Foto's volgen daarom later, als ik zelf ook kan internetten.

Veel liefs,

Linda

Reacties

Reacties

Janou

Superleuk om te lezen terwijl ik op het werk zit. Ben heel benieuwd naar de komende avonturen en de foto's. Geniet er van! Dikke knuffel x

Nina

Wooow! Dat klinkt echt al als een bijzondere start:) Zie jou al helemaal zitten in die auto langs de kant van de weg;)
Ben benieuwd naar de foto's!!! Kus

Maarten

Mooi verhaal en ga er lekker van genieten!

Pap en Mam

Ongelooflijk wat een verhaal.we kijken al uit naar het volgende,en zijn benieuwd naar de foto''s.Geweldig dat er internet bestaat. dikke poen.

Christel

Sjoon Linda ik zou heel graag ook daar zitten en alle liefde weggeven, ik ben heel blij dat jij dit doet, dikke poen x

Bas

Mooi verhaal, goed geschreven ook. Ik heb nooit zin om alles op te schrijven, maar je moet het inderdaad bijhouden want met zoveel ervaringen op een dag vergeet je alle details snel. Dus ik kijk uit naar het volgende verhaal en de foto's.
Dat mensen laat zijn in Afrika is trouwens heel normaal, tijd werkt daar anders, je moet blij zijn dat hij de dag nog goed had :)
Succes met het werk.

Aimée

Super hoor! Leuk om meteen geupdate te zijn ;-) hoor graag meer!

Remy

Awesome!! Ik zie het al helemaal voor me :)
Wij maar denken dat zij heel donker zijn, nee... jij bent gewoon heel blank! :P
Keep us posted! x

tante Sandra

Gelukkig dat je op de plaats van bestemming bent en wat schrijf je inderdaad leuk, misschien kun je als je terug bent een stukje in een blad schrijven over je ervaringen.
ik kijk al uit naar je volgende bericht.
kost de benzine daar ook zoveel moet je toch eens vragen.
groetjes van ons allemaal!

Richard Dols

Nu al benieuwd naar de foto's! Geniet van je tijd daar!

Angelique K.

Hoi Linda, wat leuk om je verhaal te lezen! Echt ontzettend cool dat je gewoon aan dit avontuur begonnen bent :) Ben heel benieuwd naar je verdere verhalen!

saman

he lieverd :D
Fijn om te horen dat je goed bent aangekomen.
Wat een eerste verhaal ook! Schitterend! Ik herken het zelf ook een beetje! Ik popel om je volgende stukje te lezen.
Dikke Knoevel
Sammie

Vera de Kok

Mooi verhaal, Linda.
Leuk om te lezen.Je ziet het zo voor je!
Groetjes

Eefje

Wow Lin! Mooi verhaal en wat een avontuur!! Ik kijk uit naar de foto's! Liefs Eefje

Anne Manders

Ha Linda,
Wat super leuk om te lezen wat je tot nu toe hebt meegemaakt. Ben benieuwd hoe je eerste werkweek is bevallen, verheug me nu al op de volgende update!

Liefs, Anne

margriet

wat fijn om wat van je te horen,geniet van elk moment groetjes margriet

Tonnie

Geweldig Linda.
Behalve mooi zingen kun je ook nog heel goed schrijven, ik zag jou al zitten in het oude busje opweg door de wildernis. Ben benieuwd naar de foto's.
Veel groetjes van Math en Tonnie :-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood